Freerunning

Treningen handler om å lære seg selvdisiplin, og vise respekt for andre, være en god samfunnsborger og bygge et sunt sinn i et sunt legeme. Man skal dyrke frem egne ferdigheter og ta med seg de kompentensene som man har lært seg tidligere i livet og videreutvikle disse til et høyere nivå. Freerunning er også et samarbeid der det handler om å løfte hverandre og hjelpe hverandre til å bli dyktigere. Vi hedrer og ser opp til dem som tar ansvar og står frem som ansvarsfulle, loyale mennesker som ønsker det beste for sin makker og venn.

Vi lærer hverandre å bevege seg, men vi lærer hverandre mer enn det. Vi viser at vi er unike på hver vår måte, for det handler freerunning og parkour om, nemlig å vise frem sin egen, unike stil med personlig preg. Vi skal være rause for hva vi er og dyrke det frem i et sunt fellesskap preget av respekt

Treningen består av øvelser der en skal hoppe over objekter på ulike vis for å vise egen stil og preg på bevegelsen. Øvelser i stenger har vi i dameskranke og svingstang som vi for lov til å bruke, noe som ellers er reservert for apparatturn. Vi respekterer derfor redskapene vi låner og bruker alltid magnesium på hendene. Det samme gjelder ved bruk av ringer og herre- og dameskranke.

Freerunning-partiene er delt i 2:

• Seniorpartiet (Freerunning Masters) er et åpent parti der hovedformålet er ansvar for å trene sammen og lære bort sine egne unike treningsferdigheter/-prinisipper. Man er åpen for andres stil og gjøremåte og viser respekt for hverandres måte å utføre en oppgave på. Alder 16+
  • Juniorpartiet lærer grunnleggende øvelser i freerunning for  å skape et fundament som man kan videreutvikle til et høyere nivå. Her går verdier som samhold, eget ansvar for å skape et godt miljø og mye mestringsglede. Treneren er hovedlederen for gruppen. Alder 10-15 år.

Begge partier skal ha felles oppvarming og trening på spesifikke moment. Det lages en sammensatt, utfordrende løype der formålet er å komme igjennom rask og stilfult.

Alle skal bli hørt, men for at alle skal bli hørt, må vi snakke en etter en og LYTTE når den ene part snakker.

VERDIER:

For partiet skal rutiner som det å utføre treningsøvelser med repetisjon være en vanlig atferd som vi verdsetter. Det å tørre å gjøre noe man ikke er trygg, eller mindre dyktig til, skal kunne fremmotiveres og æres!