GymLek 2 (6 år)

GYMLEK 2 (6 år)

Gymlek er et av treningskonseptene til Norges Gymnastikk og turnforbund og legger stor vekt på lekpreget aktivitet, allsidig og motorisk utviklende grunntrening, og mulighet for hvert barn til å møte utfordringer som er tilpasset den enkelte.

Treningstid: En gang i uken

Man kan melde seg på fler partier dersom det er plass. Se "timeplan"

• 45 min aktivitet
  • Foreldre rydder inn apparater under avslutningsleken.
  • Mål
  • Målene er sett fra trenersiden. Vi forventer ikke at alle skal klare alt, men at som gruppe kan vi oppnå disse målene.
  • Rulle alene på skumkasser
  • Armgang i den høye svingstanga (mange)
  • Forlengs ”salto” i lav svingstang
  • Baklengs ”salto” i lav svingstang
  • Chins i høy svingstang (mange)
  • Sprellemannshopp (jumping jack)
  • Rulle baklengs i bakke
  • Fiksere
  • Slå hjul (noen)
  • Stå på hendene oppetter vegg, sparke opp selv (mange)
  • Stå på hodet
  • Hoppe over de oransje hekkene
  • Bruke springbrett (lære sats) (noen)
  • Hoppe bukk over to (eller tre) skumklosser (noen)

I 2014 har turnforeningen omorganisert litt for å skape større forutsigbarhet. All aktivitet med Gymlek er på ”Oppvarmingsflaten” og utstyret er øremerket. Innimellom vil vi låne/låne bort utstyr, men stort sett vet vi hvilket utstyr som er tilgjengelig.

På trenersiden har vi også valgt å gjøre noen endringer. De unge hjelpetrenerne  vil først og fremst bli brukt på Gymskolen, Tropp og TeamGym. Hver Gymlek-gruppe er forsterket med en voksen hjelpetrener/ressursperson …. og dere foreldre.  Det er altså forventet at voksne hjelper. I en gruppe på 30 barn, ønsker vi  ca 15 voksne som er hjelper med apparatløypa. Prat sammen, bytt litt på –ingen krav til forkunnskap.

Det brukes et fast opplegg:

• oppvarming på airtrack/matte eller en lek
  • småøvelser – rulle, fiksere, balanse osv
  • apparatløype
  • avslutningslek
  •

Apparatløypa kommer til å varieres – men vil alltid inneholde noen vanskelige stasjoner og mange stasjoner med småøvelser. Småøvelsene er forøvelser for å kunne mestre de ”ordentlige turnøvelsene” og er derfor like viktige. I apparatløypa skal turnerne også lære å konsentrere seg og forberede seg på øvelsen – derfor er det så viktig å ha mange voksne som kan hjelpe med å stoppe dem før de løper over en liten stasjon, men heller utfordre dem til å gjøre det på best mulig måte eller til å gjøre en vanskeligere variant.  Kall dem gjerne tilbake for å gjøre det på nytt hvis køen er lang på neste apparat, eller det er en som prøver å løpe forbi.

Regler:

Trenerne bestemmer

Hvis en trener sier klatre til toppen av ribbeveggen og turneren ikke tør – skal ingen bli tvunget til å gjøre noe de ikke tør. Vi vil at de skal prøve, utfordre seg selv til å prøve litt mer enn forrige gang. Det er like viktig å kjenne sin begrensning som å prøve å gjøre noe nytt og vanskelig.

Foreldre som hjelper er også definert som trenere når dere står ved apparatene!

Alle skal ha på treningstøy

Shorts/tights/treningsbukse og T-skjorte/trøye. Det er noen T-skjorter med mye trykk som er veldig trå når turnerne ligger på magen og drar seg frem på en benk – se etter på trening og velg eventuelt en annen til neste trening.

Turndrakt (påsydd skjørt er søtt, men kan være litt i veien hvis det er for stort eller langt)

Barbent eller myke turnsko er bra. Sko/joggesko kan ikke brukes i apparatene.

Sikkerhet – de samme regler gjelder for  de store TeamGym-jentene:

Langt hår må settes opp i musefletter eller lignende. Husk at en hestehale eller tutt på bakhodet kan være vond for den som skal rulle kråke!

Smykker må tas av.

Mat og drikke hører ikke hjemme på trening.

Ingen tyggis.

Vannflaske som står utenfor treningsområdet er OK

Alle skal være snille med hverandre

Det er vanskelig å være snill når man står i kø, derfor er det lov til å gå videre til et apparat hvor det ikke er kø. Denne regelen er der også fordi noen barn ikke kan/skal/vil på enkelte apparater; de kan da gå videre uten at noen behøver å legge merke til det.

Vanlige skader

–       små skrap  – vi har plaster i skapet

–       kollisjoner – litt trøst, bekreftelse på at det ikke blør og å få lov til å gå bort på yndlingsstasjonen, pleier å hjelpe