Norgescup nr. 3

Her kommer litt info fra siste Norgescup som gikk i helga i Lørenskog, arrangert av Hammer Turn

Norgescup nr. 3 i Lørenskog, 27-28. oktober 2018

Norgescup nr 3 for våre apparatgutter arrangert av Hammer Turn, Lørenskog

Deltagere: Bendik Grunde (12 år) og Elias Pfaff (11 år) og trener Arild Pfaff.

Sondre ble dessverre syk i forkant av konkurransen og måtte kaste inn håndkledet. Han fulgte imidlertid med på konkurransen via livescore fra sofaen på Tromøya sammen med familien sin. Veldig hyggelig at vi også hadde med oss en liten supportergjeng denne gangenJ

I april i år stilte Arendals tre konkurranse – apparatturnere i Norgescup i Bergen. Da var det over 30 år siden det stilte apparatturn gutter/menn fra Aust-Agder i en nasjonal konkurranse.

Norgescup nr 2 gikk i Tromsø. Vi fikk ikke anledning til å være med på denne i år.

I helgen som var ble tredje og siste Norgescup for gutter/menn arrangert av Hammer Turn i Kjennhallen i Lørenskog.

Denne gang klarte vi ikke å stille lag. Et lag må bestå av minst tre gymnaster. Det er de tre beste karakterene i hvert apparat som teller. Stiller laget med tre gymnaster er alle karakterene i de seks apparatene tellende. Apparatene i herreturn er; matte, bøyle, ringer, hopp, skranke og svingstang.

I helgen var 120 apparatturnere, gutter og menn, samlet. I yngste klasse, der vi stilte med våre to var det hele 57 gutter som turnet. Det var gymnaster fra mange klubber fra Tromsø i nord til Arendal i sør. Til sammen klarte 10 klubber å stille med eget lag i yngste klasse. Det var turning på høyt nivå de fremmøtte fikk oppleve i helgen i alle klasser.

Bendik og Elias turnet som vanlig jevnt og godt begge dager. Flere av øvelsene var opp mot det beste de har prestert. Et par mindre feil og et fall, men det må vi regne med. Selv de beste i verden gjør feil når hele seks apparater skal turnes! Det er alltid en vurdering om en skal sjanse på å lykkes i momenter og øvelser en av og til behersker med en høyere utgangskarakter, eller om en skal velge de momentene og øvelsene som en kan bedre, men som da ofte er lettere og gir lavere poeng før trekk. Vi valgte sikker turning denne helga.

Begge våre gutter har forbedret seg mye siden forrige Norgescup. Bendik turnet til 2,6 poeng mer enn i Bergen og Elias forbedret seg med 3,8 poeng.

Neste helg er det SM i Grimstad og da kan det være at vi i enkelte apparater velger litt vanskeligere momenter og øvelser, inspirert av siste helgs opplevelserJ

Vi møtte nye, og nå kan vi jo si også gamle kjente, siden vi var med i Bergen på Norgescup 1J Våre beste seniorturnere var denne gangen i VM og stilte da ikke opp i Hammer. Men det var like vel mye turn av høy klasse å se i Hammer. Det var igjen svært positivt å oppleve det eksepsjonelt gode, hyggelige og inkluderende miljøet som kjennetegner apparatturn for gutter/menn i Norge, og det er veldig inspirerende å være en del av denne gjengen.

Denne gang var vi heldige å ha med oss en liten supportergjeng også til Norgescup. Far til Bendik, og lillesøster og mor til Elias var med under hele konkurransene begge dager.

Klubb og Krets takkes for økonomisk støtte.

Tab: Resultater i Norgescup i Bergen 21-22. april og i Hammer 27-28. oktober 2018