Partibeskrivelse

Gym1

Nybegynner parti, for deg som har litt eller ingen tidligere erfaring med turn. Hver time begynner med 15-20 minutters oppvarmning, deretter arbeides med grunnleggende gymnastiske ferdigheter og elementer. Eksempler på elementer er bl.a. rulle, håndstående og hjul. Vi vil også arbeide på å forbedre mobilitet, styrke og motorikk. Spesifikt innhold er tilpasset aldersgruppen. Partiet trener 1 time i uken.

Gym2

For den let-øvede til øvede gymnast. På Gym2, bygges det videre på de ferdigheter man har tilegnet seg på Gym1, og vi begynner her at å kikke på de vanskeligere elementer, som araber, forlengs saltoer og bro. Opplegget er likt Gym1, men selv om vi også skal ha det gøy, beveger vi oss langsomt vekk fra lek. Partiet trener 1 time i uken.

Tropp

Rekreativt tilbud, for dem der ønsker å turne mer! Partiet er tenkt til den lett-øvede til øvede gymnast og bygger videre på de ferdigheter man har tilegnet gjennom Gym2. På tropp er gymnastikken enda mere i fokus enn på Gym2. Turn skal være gøy, men her blir det ikke satt av mye tid til å leke. Partiene har to treninger av 1,5 time hver uke.

Mini-rekrutt

Mini-rekrutt er et konkurranseforberedende parti i alderen 9-10 år, og henvendt gymnaster som har en drøm om at å konkurrere i troppsgymnastikk. Partiets primære oppgave er å ruste gymnastene til en dag å bli konkurransegymnaster. Det betyder bl.a. at der legges stor vekt på at ferdigheter skal utføres riktig, for å forhindrer ”hull” som kan hemme deres utvikling senere i karrieren. Partiet har 2 treninger i uken. (2 timer og 1.5 timer. I tumbling/trampet treninger  og  fritttående. Og de stiller dessuten til KM 2 ganger i året.

TeamGym // LUKKET PARTI //

TeamGym er en lagsport hvor det trenes og konkurreres i disiplinen frittstående, trampet og tumbling. Sporten er allsidig idet det legges lik vekt på forlengs og baklengs momenter, trampet, hopp over pegasus og bevegelse til musikk. Partiene er inndelt etter aldersgrupper:

11-13 år:        Rekrutt

14-17 år:        Junior

17+ år :           Senior

Alder for rekrutt, junior og senior er alderen i konkurranseåret.

Alle partier stiller i opptil flere konkurranser i løpet av et år. Da hovedparten av konkurransene ligger på våren, skifter man aldersgruppe etter sommerferien.

Hver gruppe har 3 treninger i uken, fordelt på 2 treninger med tumbling/trampett og 1 frittstående trening. Treningens varer 2 eller 2,5 time.

Tumbling// LUKKET PARTI //

Konkurranse parti som trener og konkurrerer i disiplinen tumbling eller power tumbling. Her legges primært vekt på baklengs serier. Tumbling er en fartsfylt sport, som foregår på en 25 meter lang fiberbane. Her sammensetter man 5 eller 8 elementer til en ferdig øvelse. Øvelsene består typisk av en blanding av flik-flak, whip-backs og saltoer. Når gymnasten fyller 11, er det muligheter for at reise til Danmark for å konkurrere. Konkurranser er delt inn etter både alder og nivå.

Partiet har 3 treninger i uken, 2 timer pr. trening.

Bobler// LUKKET PARTI //

Bobler er et konkurranseforberedende parti for alderen 8-10 år, og henvendt gymnaster som har et ønske om å konkurrere i power tumbling. Gymnastene lærer basale ferdigheter som forlengs salto, stift og araber, men der legges mest vekt på baklengs momenter.

GymLek Mini
Gymlek mini er et tilbud til de minste barna (3-5 år). Vi setter ut masse apparater som inspirerer til aktivitet og lek. GymLek mini avholdes på utvalgte lørdager.

Krever ingen påmelding

GymLek

Gymlek er et av treningskonseptene til Norges Gymnastikk og turnforbund og legger stor vekt på lekpreget aktivitet, allsidig og motorisk utviklende grunntrening, og mulighet for hvert barn til å møte utfordringer som er tilpasset den enkelte. 4-6 år

Apparatturn// LUKKET PARTI //
Apparatturn jenter trener bom, hopp, skranke og frittstående. Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring, og turnerne vil etter hvert være med på klubbkonkurranser og kretskonkurranser. Turnerne blir rekruttert fra de åpne partiene.

Apparatturn gutter trener skranke, hopp, ringer, bøylehest og svingstang. Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring, og turnerne vil etter hvert være med på klubbkonkurranser og kretskonkurranser. Turnerne blir rekruttert fra de åpne partiene.

Masters
Masters er et treningskonsept i turnforeningen for voksne som har lyst å trene på eget nivå. Vi har ulike tilbud.  Et parti for nye såvel som erfarne utøvere. Vi trener en gang i uken og du får mulighet til å turne på eget nivå og etter egne ambisjoner. Vår hovedtrener står for et felles opplegg til oppvarming og avlutning som alle følger, og resten av tiden kan man enten trene selv eller forsette sammen med hovedtreneren. Kom og vær med på en hyggelig sosial økt...og vær klar på å lære noe nytt.

Freerunning
Treningen handler om å lære seg selvdisiplin, og vise respekt for andre, være en god samfunnsborger og bygge et sunt sinn i et sunt legeme. Man skal dyrke frem egne ferdigheter og ta med seg de kompentensene som man har lært seg tidligere i livet og videreutvikle disse til et høyere nivå. Freerunning er også et samarbeid der det handler om å løfte hverandre og hjelpe hverandre til å bli dyktigere. Vi hedrer og ser opp til dem som tar ansvar og står frem som ansvarsfulle, loyale mennesker som ønsker det beste for sin makker og venn.

Grenseløs Turn
Dette er et fantastisk parti og beviser at ALT er mulig. Det er grenseløst og vi har fullstendig fraskrevet oss tanken om at noen med fysiske handikap ikke også skulle kunne få det til. Visjonen er å skape en indre ide eller overbevisning om at barn med slike utfordringer kan prestere og få til mer enn de selv kunne håpe på. Det handler om å tøye grensene med øvelser med hinder som utfordrer balanseevnen, motorikk, koordinasjon og tankesett i tilpassede øvelser for medlemmene. Dette er kombinert med basisstyrkeøvelser.