Powertumbling

Arendals Turnforening stilte 18.03.2018 i sin første Powertumbling konkurranse noensinne!
Alex, Sebastian, Patrick, Elias, Eivind, Karin, Indine og Signe har reist til Danmark for å delta!
Sebastian plukket med seg en sølvmedalje! Gratulerer

Powertumbling er en spesial-gren innenfor turn. Den utmerker seg ved bare å handle om baklengs tumbling på en 25 meter lang bane. Man jobber dermed ikke med annet enn araber, flikk, whip og baklengs salto i forskjellige sammensetninger, de dyktigste lærer seg å sammensette 8 elementer på tumblingen. Oftest begynner man med araber og slutter med en form for salto-rotasjon, de resterende 6 elementer man gjør på tumblingen vil være kombinasjoner av flikk, whip og saltoer.

Powertumbling er i familie med TeamGym da de fleste tumbling-teknikker er de samme. I tillegg er skru- og rotasjonsteknikker de samme som i trampett.

Powertumbling er en gren der man ”leker” seg til innlæring. Det skal ikke være tvil om at det også er en sport som krever mye konsentrasjon og fokus, men det er samtidig en sport som er drevet av den indre lyst og vilje, og spesielt lysten til å leke med sammensetninger. Selv om det er en individuell sportsgren har den samme sosiale aspekt som TeamGym da man alltid varmer opp og går i rekkerne/teknikkstasjonene som man ville gjøre i TeamGym. Det er vårt ønske å kunne skape mulighet til å fordybe seg enda mer i gymnastikken ved å drive med Powertumbling. Det er vårt ønske å kunne bidra til utviklingen av gymnastikk i Norge og være med til å plassere Arendals Turnforening i fronten av denne utvikling.

Powertumbling skal være en toppidretts-satsning i Arendals Turnforening. Denne satsning skal skape mulighet for videreutvikling av toppidretts-kultur i foreningen samt være ett naturlig alternativ til TeamGym. Powertumbling skal gi mulighet for at våre dyktigste utøvere i TeamGym kan utvikle seg enda mer. I tillegg skal Powertumbling gi mulighet for de som er interesserte i å utvikle de individuelle aspekter av seg selv og sporten.

Vi har som mål å kunne delta i VM i 2017 og ha en utøver i finalen til VM i 2020.