Troppsgymnastikk i ATF

Nasjonale Klasser og TeamGym er konkurransegrene innenfor troppsgymnastikk. Det er lag-konkurranser som utføres på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå.
Arendals Turnforening har i mange år vært i Norges-toppen innenfor disse grene og har også formået å markere seg internasjonalt. På denne side kan du læse mer om konkurranse-avdelingen i Arendals Turnforening.

1. Økonomi i forhold til konkurranse-avdelingen handler om følgende:

• Reiser til konkurranser
  • Deltaker-gebyr ved konkurranser
  • Drakter
  • Ekstra treningstøy
  • Sosiale arrangementer
  • Og flere ting…

2. Det handler ikke om følgende:

• Medlemskontingenter, treningsavgifter og konkurranse-lisenser. Dette betales til Arendals Turnforening og NGTF.

Det betyder, at de som velger å være en del av konkurranse-avdelingen må påregne ekstra-utgifter til til ovenstående i punkt 1. Punkt 2 betales til turnforeningen som vanlig.

Troppsgymnastikk er en dyr sport, og jo høyere nivå man kommer på, des dyrere blir det. Derfor har foreldre-gruppen som et av sine viktigste punkter å samle inn penger, som kan hjelpe med å minske de egen-andeler som måtte være ved denne sport. Dette gjøres ved sponsorater og dugnad.

Som eksempel på hva foreldregruppen har betalt helt eller delvis i 2013 kan nevnes:

• Nye drakter til utøverne,
  • tilskud til reise til 3 Norgesmesterskaper i Bergen, Hamar og Drammen,
  • tilskud til reise til Buskerud-trampetten (enda en stor konkurranse),
  • dekning av kostnader for de som var til Nordiske Mesterskaper,
  • tilskud til treningsleire i Italia og Danmark i sommer,
  • tilskudd til sosiale arrangementer for gymnastene,
  • tilskudd til de gymnaster som ble tatt ut til TeamNorge (TeamGym landslag)
  • tilskud til deltakelse i 2 kretsmesterskaper i vår og høst
  • … og mye mer.

Dette er betraktelige omkostninger, og derfor er vi avhengige av at foreldre gjør en innsats, så alle disse penger ikke skal hentes fra foreldrenes egne lommer. Vi har en av de mest unikke foreldre-grupper i norsk turn-miljø, og det er ikke bare dugnads-arbeid de samles om, det er også sosiale tiltak i den størrelse man har lyst til.

Foreldre-gruppen, som består av en gjeng av foreldre til konkurranse-gymnaster, organiserer dugnads-arbeid. Info kommer i god tid, og man har da mulighet til å melde seg på hvor man kan. Har man, av forskjellige grunde, ikke mulighet til å delta på noe, har det vært praksis at man betaler inn et ekstra beløp. Alle de penger som samles inn via dugnad, sponsorat og annet går tilbake til gymnastene. Dette er skapt for å minske den egen-andel man må ta ut av egen økonomi.

Har man spørsmål i forhold til foreldre-gruppens arbeid, er man velkommen til å kontakte foreldrelaget.

Det kreves opptak for at komme i betraktning til konkurranse partiene. Normalt foregår opptak i januar. Opptaket foregår ved, at trenerne for konkurranse-partiene kontakter potensjelle utøvere.

Eventuelle spørsmål kan rettes til Jonas Lunde på sportssjef@arendalsturnforening.no