Reiser utenlands for å få konkurranseerfaring

I helgen reiste tumblerne fra Arendals Turnforening til Danmark for å stille i en konkurranse innen gymnastikkgrenen powertumbling*. Her deltok de i konkurransen Power Series 4 som ble arrangert i Holstebro i Danmark og dette var alle gymnastenes første offisielle konkurranse!

Konkurransen var noe tumblerne lenge har sett frem mot og alle var spente på hva helgen skulle bringe! Fredag tok de båten til Danmark for å være klar til konkurransen på lørdagen. Totalt 6 gymnaster skulle representere Arendals Turnforening i sin første tumbling konkurranse og skuldrene satt kanskje forståeligt nok litt høyt.

5 av våre jenter stilte i C-rekken i nivå 1 blant totalt 28 jenter i alderen 13-16 år.

Kvalifikasjonen gik bra der gymnastene klarte at præstere det de skulle trods første konkurranse og den nervøsitet det automatisk medfører. Jentene kom i kvalifikasjonen på henholdsvis en 4, 14, 19, 26 og 27. plass.

Isabel Letvik Møller tok seg videre fra kvalifikasjonen til finalen som 4. beste. I finalen gikk øvelsen ikke helt som planlagt hvilket resulterede i at hun samlet endte på en flott 6. plass i rekken i sin første konkurranse.

Vår eneste gutt på tumbling, Fredrik Jacobsen, deltok som den yngste i B-rekken for gutter. I kvalifikasjonen gjennomførte han sine øvelser etter planen, men med noen stiltrekk. Likevel klarte han å ta seg videre til finalen på en 5. plass som yngste i rekken. I finalen fullførte han sine øvelser som i kvalifikasjonen, men endte da totalt på flott 6. plass.

Det har uten tvil vært en stor opplevelse for utøverne. Både å se hvor flink man kan bli innen powertumbling, men også det sosiale i turen og det å delta i sin første konkurranse! En minneverdig helg som forhåpentlig gir god motivasjon til å jobbe videre i treningshallen mot flere konkurranser og opplevelser!

Gratulerer til alle gymnaster for deltakelse i første tumblingkonkurranse og flotte resultater!

*Powertumbling er en individuel fartsfylt gren innen turn der det hovedsakelig legges vekt på baklengs serier på en 25-meter lang tumblingbane. Her sammensetter man 5 eller 8 elementer til en ferdig øvelse. Det er stort på den internasjonale gymnastikkscene, men er dessverre ikke noe som tilbys av klubber flest i Norge eller noe som blir ivaretatt av Norges Gymnastikk og Turnforbund. Derfor har tumblerne ingen nasjonale konkurranser å delta i, men må søke mot utlandet for å få konkurranseerfaring.